Ook het project van de witte L’Esprit Couvent Blanc 2011 – Cuvée BVL is het logisch gevolg van de geschetste visie op ondernemen van L’Esprit Couvent.  Bent Van Looy
Synergie, tussen artistieke mensen en de ambachtelijke projecten van wijn maken, bevordert de creativiteit in het marktgericht denken en vernieuwt op het vlak van communicatie. De ambachtelijke werking wordt op creatieve wijze via transpiratie naar inspiratie gebracht; van de fysieke landbouwkundige teelt van druiven naar de geïnspireerde creatie van de wijn.

Kris Couvent had het idee om een nieuwe witte wijn op de markt te brengen voor een publiek met jonge en ruime mentaliteit. Een dynamisch frisse wijn voor een actieve muzikale omgeving, zo zag zijn team het project. Er werd uitgekeken naar mogelijkheden om, binnen de kring van gevestigde muzikanten uit Vlaanderen, medewerking te vinden. Samenwerking die mogelijk moest maken om de symboliek van het product te koppelen aan een figuur die bij de gewenste doelgroep geloofwaardig kon overkomen. Intuïtief ging de voorkeur uit naar Bent Van Looy, frontman van Das Pop. Niet alleen omwille van zijn charisma , maar vooral wegens de werklust en de sérieux waarmee hij projecten met Das Pop, voor zijn kledinglijn, en in andere activiteiten uitvoert en opvolgt.

EC_BVL_2013

 

‘Goede wijn is een eenvoudig en een puur product’, zegt Bent Van Looy zelf. ‘Ik wilde die eenvoud in het etiket weerspiegeld zien. In plaats van te werken met ingewikkelde tekeningen en grafisch vuurwerk, ben ik gewoon papier gaan scheuren en met die snippers puzzelde ik verder het etiket in elkaar…’.

Voor het eerste etiket, dat het jaartal 2011 draagt, koos Van Looy voor een stilistisch erg geslaagd ruitjesetiket. Hij zal de vier volgende jaren hierop verder werken en ook de volgende etiketten realiseren. De Cuvée, die de naam van het popidool draagt, valt blijkbaar goed in de smaak. Meteen na de lancering reeds werd de witte wijn in het voorjaar van 2012 door een internationale jury bekroond met de zilveren medaille van het Concours Mondial du Sauvignon in Bordeaux. Kenners zeggen dat de wijn bijzonder kwalitatief is, ‘fris en jong’ smaakt, met aroma’s van abrikoos.